portraita

kentriki mpara

..
Προβολή και επικοινωνία των Συλλόγων 
στη σύγχρονη εποχή
..


Εισήγηση του κ. Γιάννη Πιστόλα στο 19ο Πανελλήνιο Οργανωτικό Συνέδριο Σαρακατσαναίων που διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη τον Μάρτιο του 2005

«ΑΚΟΜΗ ΚΙ Ο ΘΕΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ - ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΧΤΥΠΑΝΕ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ ΚΑΙ ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ ΨΗΛΑ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΑ»

Κυρίες και Κύριοι,
Επιθυμώ κατ΄ αρχήν να ευχαριστήσω, σαν 1ος Εισηγητής-Ομιλητής αυτού του Συνεδρίου, όλους εκείνους που συνέβαλαν στην άρτια διοργάνωση αυτού.
Συμπληρώθηκαν ήδη σαράντα και πλέον χρόνια, από την ίδρυση του 1ου Συλλόγου Σαρακατσαναίων ,αυτού της Λάρισας και πάνω από 23 χρόνια από την ίδρυση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων. Αισίως αυτή τη στιγμή υφίστανται και λειτουργούν πάνω από σαράντα - 42 για την ακρίβεια - Σύλλογοι Σαρακατσαναίων στην Ελλάδα, από τη Θεσπρωτία έως τον Έβρο και από την Αθήνα (και τώρα τελευταία κυοφορείται Ίδρυση Συλλόγου Σαρακατσαναίων και στην Πελοπόννησο –Ορεινή Κορινθία)μέχρι τα Γιάννενα και αλλού.
Επιπλέον, δημιουργήθηκαν και λειτουργούν από το 1990, Σύλλογοι Σαρακατσαναίων και στη Βουλγαρία.(19 τον αριθμό)και η Ομοσπονδία Πολιτιστικών και Εκπαιδευτικών Συλλόγων Σαρακατσαναίων Βουλγαρίας (ΟΠΕΣΣΒ).
Υπάρχει –ναι-και είναι και μαζί μας και ο Σύλλογος Σαρακατσαναίων Σκοπίων ΄΄ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ΄΄, ευελπιστούμε δε και στη δημιουργία και 2ου Συλλόγου Σαρακατσαναίων ,σύντομα, στην περιοχή των Σκοπίων.
Θα ήταν παράλειψή να μην αναφέρω ότι, υπάρχει επίσης ο Σύλλογος Σαρακατσαναίων Βουλγαρίας, των Σαρακατσάνων από τη Βουλγαρία, που ζούν στην Ελλάδα, με έδρα τη Θέρμη, από το 2004,που επίσης είναι εδώ μαζί μας .
Τέλος, υφίσταται και λειτουργεί και το ΄΄ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ΄΄ στις Σέρρες, ένα ξεχωριστό Ίδρυμα «ΚΟΣΜΗΜΑ» για τους Σαρακατσάνους.
Αν όλα αυτά προστεθούν θα διαπιστώσουμε ότι, συνολικά 65-70 πολιτιστικοί φορείς υφίστανται και λειτουργούν σήμερα, αντιπροσωπεύοντας τους Σαρακατσάνους στην πλειοψηφία τους.
Οι προσπάθειες, για την καλύτερη οργάνωση μας, προς επίτευξη των σκοπών μας και στόχων που-θέλω να πιστεύω-είναι κοινοί για όλους τους φορείς αυτών που αντιπροσωπεύουν τους Σαρακατσάνους ,είναι συνεχείς και επίπονες .
Στα σαράντα και πλέον χρόνια ,από την έναρξη της οργανωμένης δράσης στον τομέα του λαϊκού πολιτισμού και την παράδοση των Σαρακατσαναίων, οι εξελίξεις υπήρξαν ραγδαίες σ’ όλους τους τομείς και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που ήταν αδύνατο να τις προβλέψεις ή ακόμα να τις φανταστεί κανείς.
Η ανάγκη της συνεχούς προσπάθειας, ώστε να βελτιώνουμε την παρουσία μας στη σύγχρονη κοινωνία, είναι επιβεβλημένη.



Θεώρησα λοιπόν ότι ήλθε η ώρα, όλοι αυτοί οι Σύλλογοι –Φορείς, που αντιπροσωπεύουν τη Σαρακατσάνικη Παράδοση, πρέπει να αποκτήσουμε:
ΠΡΩΤΟΝ μία πιο ΑΜΕΣΗ επικοινωνία και
ΔΕΥΤΕΡΟΝ να συντονιστούμε, σε ότι αφορά την ΠΡΟΒΟΛΗ του έργου και των δραστηριοτήτων μας, ως εκπρόσωποι –αντιπρόσωποι των Σαρακατσαναίων γενικότερα.
Πριν προχωρήσω σε ανάλυση του σκεπτικού μου, σ’ ότι αφορά στην ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ , νομίζω είναι αναγκαίο να καταθέσω τα στοιχεία εκείνα, που κατά την άποψή μου ,μας οδηγούν στο μονόδρομο αυτό.
1ΟΝ
Τι είναι Παράδοση :
Είναι τα πολιτιστικά στοιχεία του παρελθόντος, που μεταγγίζονται από γενιά σε γενιά με τον προφορικό ή γραπτό λόγο και αποτελούν την κληρονομιά ενός λαού.
Η παράδοση δεν περιορίζεται σε κάποιο χώρο της ζωής, αλλά αγκαλιάζει όλες τις εκδηλώσεις αυτής .Οι μορφές είναι ποικίλες, όπως Πολιτιστική-Ιστορική- Λαϊκή –Κοινωνικοπολιτική –Υλική- Ηθική-Οικογενειακή κ.α.
2ΟΝ
Καταστατικός σκοπός όλων των συλλόγων είναι η διατήρηση και η μετάδοση της Σαρακατσάνικης πολιτιστικής κληρονομιάς .
Δραστηριοποιούμενοι οι Σύλλογοι στην κατεύθυνση αυτή, οργανώνουν Εκδηλώσεις λαογραφικού-πολιτιστικού- κοινωνικού περιεχομένου. Με την παρουσία τους στις πόλεις, που λειτουργούν, αποτελούν πραγματικές κυψέλες, μέσα στις οποίες φυλάσσονται τα ιερά και όσια των Σαρακατσαναίων.
Στα πλαίσια του παραπάνω σκοπού, έχουν οργανωθεί κατά καιρούς διαλέξεις-ομιλίες, λειτουργούν βιβλιοθήκες και εντευκτήρια .Επίσης λειτουργούν χορευτικά τμήματα, χορωδίες -οργανώνονται εκδρομές-συνεστιάσεις και παραδοσιακοί χοροί.
Ακόμα εκδίδονται περιοδικά-έντυπα, που σκοπό έχουν την επικοινωνία μεταξύ των μελών τους και την προβολή των δραστηριοτήτων τους.
3ΟΝ
Αρκετά χρόνια τώρα, εμείς οι νεότεροι Σαρακατσάνοι, μπορούμε να καμαρώνουμε ότι γίναμε γνωστοί και καθιερωθήκαμε στην κοινωνία, μέσα από τις εκδηλώσεις μας, από τα Συνέδρια , μέσα από τα έντυπα και από τα βιβλία, από τον ιδιαίτερο ήχο των τραγουδιών μας και άλλες δράσεις, που μας ανέδειξαν και έσβησαν το δισταγμό –φόβο ακόμη θα έλεγα-που υπήρχε παλιότερα για δήλωση της ταυτότητας μας.
Π.χ τη δεκαετία του 1970,στην εποχή της αστυφιλίας, τότε που διστάζαμε όλοι οι Σαρακατσάνοι να εκδηλωθούμε ,μήπως μας χαρακτηρίσουν άξεστους και αγράμματους βοσκούς ή ακόμα και βλάχους!!!
Σιγά-σιγά στη συνέχεια ,με την ηχογράφηση δίσκων με Σαρακατσάνικα Τραγούδια από «τον Μπάρμπα Τάσο Γιαρίμη» και άλλους μεταγενέστερα και το άκουσμα αυτών, από το ραδιόφωνο, γίναμε γνωστοί και όχι μόνον, ξεπεράσαμε το δισταγμό και αισθανθήκαμε περήφανοι γι΄ αυτό που είμαστε, γι΄ αυτό που τα τραγούδια μας αντιπροσωπεύουν.




4ΟΝ
Εκτιμώντας ότι, οι νέοι δεν έχουν βιώματα από τον παραδοσιακό τρόπο ζωής, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως, πρέπει να συναισθανθούμε όλοι τις ευθύνες μας και κάποιοι θα πάρουν την πρωτοβουλία να αποσυνδέσουν τους άμεσους στόχους τον νέων μας με τα υλικά αγαθά και να θέσουν σ΄ αυτούς ως προτεραιότητα τον εμπλουτισμό της προσωπικότητάς τους με αρετές.
Επειδή αυτοί που έχουν την εξουσία, που έχουν τη δύναμη της δημιουργίας ,κωφεύουν σ΄ αυτού του είδους τις προτροπές, θα πρέπει, εμείς οι πολιτιστικοί φορείς να σηκώσουμε το βάρος αυτό και να εμπλουτίσουμε τις συνειδήσεις των νέων με ιδανικά και οράματα και πρώτα απ΄ όλα αυτό για το οποίο καθημερινά δραστηριοποιούμεθα και ενεργούμε, να το κάνουμε τρόπο ζωής τους. Με άλλα λόγια να κάνουμε την παράδοση τρόπο ζωής για τους νέους.
Και λέγοντας «Η Παράδοση να γίνει τρόπος ζωής για τους νέους»,μη φαντασθείτε πως θέλουμε να αναβιώσουμε τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και να κάνουμε τους νέους τσελιγκάδες στις στάνες και τα βουνά, αλλά μέσα από την παράδοση να αναδείξουμε αρχές και αξίες και να διαπαιδαγωγήσουμε τις νέες γενιές με εκείνα τα πρότυπα, που θα τους καταστήσουν αξιοπρεπείς ,αξιόπιστους και επιτυχημένους πολίτες της κοινωνίας μας.
Αυτά τα στοιχεία υπάρχουν στην παράδοση οποιουδήποτε τόπου και οποιασδήποτε φυλής. Για να τα επιδείξουμε όμως δεν αρκεί μόνο η ενασχόληση με την παράδοση. Χρειάζεται και η προβολή αυτής της παράδοσης ,χρειάζεται η επικοινωνία μεταξύ μας και η άμεση ανταλλαγή απόψεων –θέσεων, κυρίως μεταξύ αυτών που έζησαν με τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και των νεότερων.
5ΟΝ
Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι, όσον αφορά την καταγραφή- ανάδειξη – διάσωση –προβολή και διάδοση της Σαρακατσάνικης Παράδοσης, έχουμε αρνητικά στοιχεία να αντιμετωπίσουμε αλλά και θετικά, που πρέπει να εκμεταλλευτούμε.
Π.χ
Αρνητικά στοιχεία :
α. Δεν βρήκαμε κείμενα, που να προέρχονται μέσα από βιώματα Σαρακατσάνων συγγραφέων από τη νομαδική ζωή.
β. Περιορίστηκε η ενδογαμία εξ ανάγκης λόγω της διαμόρφωσης νέων συνθηκών ζωής.
γ. Διασκορπισμός τον Σαρακατσάνων.
Θετικά στοιχεία:
α. Υπάρχουν κείμενα-έστω νεώτερης εποχής και έστω μη Σαρακατσάνων συγγραφέων, όπως ο Hoeg-Αγγελική Χατζημιχάλη κλπ- που περιέχουν πάρα πολλά στοιχεία, από τη νομαδική ζωή των Σαρακατσαναίων.
β. Έχει αναπτυχθεί μία δυναμική και μία θετική εικόνα και εντύπωση, από τη γενικότερη δράση και προσφορά μας, ως Σαρακατσαναίων ,όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες Χώρες, όπου διαβιώνουν Σαρακατσαναίοι, όπως στη Βουλγαρία και στα Σκόπια.
γ. Δημιουργήθηκαν-Υφίστανται και λειτουργούν οι Σύλλογοι στη Βουλγαρία και τα Σκόπια, όπου οι θύμησες-τα βιώματα δεν αλλοιώθηκαν ακόμη τελείως στη μνήμη των μεγαλυτέρων και στο διάβα του χρόνου.
δ. Ζουν ακόμη-έστω και σε μικρό αριθμό-ειδικά στη Βουλγαρία, αλλά και στη Θράκη και στην Αν. Μακεδονία –άτομα της προηγούμενης γενιάς, εκείνης που έζησαν, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα ,τον παραδοσιακό τρόπο ζωής στα Τσελιγκάτα-τις μετακινήσεις, τα καραβάνια.
ε. Όλοι – ανεξαιρέτως όλοι-οι Σαρακατσαναίοι ,απανταχού της γης, αισθάνονται και αυτοπροσδιορίζονται ως Ελληνικής Καταγωγής –μιλούμε την Ελληνική γλώσσα, άρα μπορούμε να επικοινωνούμε άνετα μεταξύ μας.
στ. Υπάρχει και λειτουργεί το ΄΄ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ΄΄ αναγνωρισμένο –βραβευμένο και εν πάσει περιπτώσει μοναδικό Μουσείο, που έχει συγκεντρώσει και διατηρεί υλικό από την Παράδοση μας και το οποίο μπορεί και πρέπει να γίνει αντικείμενο «Εκμετάλλευσης» εντός εισαγωγικών ,για όλους μας και ιδίως για τους νεότερους.
Μετά τις σκέψεις -απόψεις και τα στοιχεία, που μόλις ανέφερα, πιστεύω ότι πρέπει:
1ον Να επισημανθεί η ανάγκη ανάδειξης της παράδοσης μας.
2ον Να προβληθεί και να διαδοθεί, με κάθε τρόπο, η Σαρακατσάνικη Παράδοση μας, μέσα από τη σημερινή πραγματικότητα.
ΠΩΣ ΟΜΩΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ;
Δηλαδή, πως θα οργανωθούμε καλύτερα, σ΄ ότι αφορά την Επικοινωνία μεταξύ μας;
Πώς θα οργανωθούμε καλύτερα, σ’ ότι αφορά στην προβολή της Σαρακατσάνικης Παράδοσης;





ΠΡΟΒΟΛΗ
Τι είναι προβολή!
Προβάλλω σημαίνει, παρουσιάζω-επιδεικνύω κάποιον ή κάτι, για να το προσέξουν οι άλλοι.
Π.χ. Εκδηλώσεις –Δραστηριότητες κλπ.
Πως; Βεβαίως και πολλοί σύλλογοι, προβάλλουν όλα αυτά, άλλοι με Έντυπα π. χ. Εφημερίδες :
«ΗΧΩ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ » της Π.Ο.Σ.Σ.
« Σαρακατσάνικα Χαιρετήματα» της Α.Σ.Η Αθηνών
Ραδιόφωνα ή Εκπομπές όπως:
«ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ» του Σ. Σ. Ξάνθης κ.α
Εκδόσεις όπως αυτές τις Π.Ο.Σ.Σ.
Πλην όμως είναι ΑΡΚΕΤΑ!!! αυτά ; Καλύπτουν όλο το φάσμα των απαιτήσεων της κοινωνίας μας, κυρίως των νέων;
Εκτίμησή μου είναι ότι δεν επαρκούν. Αναγκαιούν βελτιώσεις-αναβαθμίσεις όπως:
1ον Αναβάθμιση των Εφημερίδων-Εντύπων με υλικό- πρόσωπα-Τακτικότητα.
2ον Αναβάθμιση των Εκπομπών (Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών).
3ον Παρουσία μας ,κυρίως έντονη σε Εκδηλώσεις, όπως π. χ. ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ,Παρελάσεις,Εθνικές γιορτές κ.λ.π.
ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ Εκμεταλλευόμενος την Τεχνολογία και τις ιδιαιτερότητες των νέων, κυρίως στην σύγχρονη Εποχή, πιστεύω ότι η δημιουργία ΄΄ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ΄΄ είναι ένα από τα πιο πρόσφορα μέσα ΠΡΟΒΟΛΗΣ της Παράδοσης μας, γιατί:
Απευθύνετε προς όλους, αλλά κυρίως χρησιμοποιείται από τους ΝΕΟΥΣ ,οι οποίοι χωρίς κόπο-στο σπίτι-εύκολα και άνετα έχουν πρόσβαση.
Ενεργοποιεί πολλαπλές αισθήσεις με γραπτό κείμενο, φωτογραφίες, τραγούδια κ.λ.π.
Έχει άμεση πληροφόρηση-Ενημέρωση ανά πάσα στιγμή ο καθένας, για ότι συμβαίνει ή θα συμβεί (ΕΓΚΑΙΡΑ)….σε σχέση με άλλα μέσα.
Δεν κοστίζουν πολύ!!!
Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι κυκλοφορούν ήδη και είναι αξιόλογες οι ιστοσελίδες των συλλόγων ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ- Σαρακατσαναίων Βουλγαρίας- ΛΑΡΙΣΑΣ και βεβαίως του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Ν. Έβρου!!!
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Είναι η επαφή που πραγματοποιείται, με τη χρήση διαφόρων μέσων και με την οποία μπορεί να γίνει διαβίβαση (αποστολή-λήψη) εγγράφων-απόψεων- μηνυμάτων- εικόνων -ήχων κλπ. και Επικοινωνία έχουμε όταν, κάποιος επενεργεί επί του περιβάλλοντος του κατά τέτοιον τρόπο, ώστε κάποιος άλλος να επηρεάζεται ,υποκείμενος σε μία παρόμοια εμπειρία, προκαλούμενη εν μέρει ,από την εμπειρία του πρώτου(Εδώ ταιριάζει απόλυτα αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, κυρίως στους νέους Σαρακατσάνους)
Ιδιαίτερα θα έλεγα ότι, θα πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα μας στη μαζική επικοινωνία,η οποία είναι αποτέλεσμα της συρροής πολλών ειδών εφευρέσεων και ανακαλύψεων. Έτσι έχουμε και βλέπουμε τα μέσα Επικοινωνίας, από τα παλιότερα προς τα νεότερα , το τηλέφωνο-το ραδιόφωνο-την εφημερίδα- την Τηλεόραση- Κινητά Τηλέφωνα- Διαδίκτυο -Ε-mail- κ.α.
Με τη χρήση της μαζικής Επικοινωνίας τι επιτυγχάνουμε;
Αποτελέσματα μαζικής επικοινωνίας
· Επίδραση της κοινής γνώμης
· Διαμόρφωση προσωπικού τρόπου ζωής-γούστου.
· Επηρεασμό σε συμπεριφορές –ευαισθησίες- και διαθέσεις.
· Επηρεασμό σε παραδεδεγμένες στάσεις
·Παροχή δυνατοτήτων ανεπίσημης καλλιέργειας και διαμόρφωσης γνώμης, σε περισσότερο κόσμο.
·Επιτυχές Μέσο διαφήμισης
Η μαζική επικοινωνία αποτελεί ένα, σχεδόν απανταχού παρόν αναγκαίο χαρακτηριστικό της εποχής μας. Οι άνθρωποι θέλουν ένα τρόπο επικοινωνίας , που θα είναι εύκολος και βολικός γιατί:
· Θέτει στα χέρια των ανθρώπων μία τεράστια δύναμη.
· Επηρεάζει την Ψυχολογία του ατόμου.
· Χρησιμοποιείται η επικοινωνία, ως σχέση ερεθίσματος –απαντήσεως στο ερέθισμα.
· Έχει και χρησιμοποιεί πειστικές δυνατότητες μηνυμάτων. Η συμφωνία ή διαφωνία ενός μηνύματος, με τη γνωστική δομή ενός ατόμου ,επηρεάζει και τη συμπεριφορά του .
· Δείτε εδώ στην Ιστοσελίδα τα μηνύματα Επισκεπτών, αλλά και των μελών ,όπως ανταλλάσσουν απόψεις στα FORUMS ή στα Άρθρα αυτού.
Κυρίες και Κύριοι, Σύνεδροι και μη,
Καταλήγοντας θα διατυπώσω τις σκέψεις αυτές υπό μορφή προτάσεων προς όλους μας , οι οποίες ας γίνουν αφετηρία προβληματισμού και ίσως ενεργειών, κατά την κρίση του καθενός.
Να Ενισχυθεί η προσπάθεια όλων μας, με πρώτη και καλύτερη την Π.Ο.Σ.Σ. ,αλλά και των Συλλόγων, για ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ αυτού που αντιπροσωπεύουμε με :
α. Αναβάθμιση-Εκσυγχρονισμό και τακτικότερη Έκδοση της Εφημερίδας «ΗΧΩ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ» αλλά και των άλλων Εφημερίδων-περιοδικών των Συλλόγων.
β. Προσπάθεια δημιουργίας Εκπομπών Σαρακατσάνικου περιεχομένου στην Τηλεόραση.
γ. Ενίσχυση της Προσπάθειας, όσων Συλλόγων έχουν Ραδιοφωνικούς Σταθμούς ή Εκπομπές, σε Ραδιοφωνικούς Σταθμούς .
δ. Εκμετάλλευση της ύπαρξης και λειτουργίας του Μουσείου Σαρακατσαναίων στις Σέρρες.
ε. Αύξηση της δημόσιας Παρουσίας, όλων μας, αλλά κυρίως της Π.Ο.Σ.Σ., ή μέσω της Π.Ο.Σ.Σ., σε εκδηλώσεις.
στ. Κατά την προσωπική μου άποψη και από την μέχρι τώρα εμπειρία μου, από την λειτουργία της Ιστοσελίδας ΄΄SARAKATSANOI.GR΄΄, να δημιουργήσουμε όλοι Ιστοσελίδες.
Ζ. ΤΕΛΟΣ, όσον αφορά στην επικοινωνία μεταξύ μας, ΠΡΟΤΕΙΝΩ τη σύνδεση όλων Συλλόγων ,με το διαδίκτυο μέσα από κοινό E-mail π. χ Στο Site Sarakatsanos.gr. υπάρχουν 100 διευθύνσεις E-mail, οι οποίες θα μπορούσαν να λειτουργήσουν για όλους μας….με τη μορφή :
Κλείνοντας , ελπίζω βέβαια να μην σας κούρασα ,αλλά θέλησα να δώσω λίγο περισσότερο έμφαση στην προβολή, γιατί παρερμηνεύοντας τη ρήση:«Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΙΣΑΡΑ ΟΥ ΜΟΝΟΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΧΝΕΙ», θα πω ότι δεν αρκεί να είμαστε δραστήριοι ,πρέπει και να το δείχνουμε.
Εύχομαι βέβαια και το πιστεύω αυτό, ότι οι εργασίες του παρόντος Συνεδρίου θα μας οδηγήσουν σε περαιτέρω βελτιώσεις, σ΄ ότι αφορά την οργάνωση και τη λειτουργία μας ,για να αποδείξουμε στους προγόνους μας, αλλά και στους γέροντες Σαρακατσάνους που μας παρακολουθούν ότι :
΄΄ΑΜΕΣ ΔΕ Γ’ΕΣΟΜΕΘΑ ΠΟΛΛΩ ΚΑΡΡΟΝΕΣ΄΄
γιατί κληρονομήσαμε όλα τα θετικά στοιχεία απ΄αυτούς.
Σας Ευχαριστώ